top of page

ועדות שילוב בבתי הספר

מטרת ועדת השילוב לקבוע אם התלמיד ייכלל בתוכנית השילוב במסגרת חינוכית רגילה. כלומר, הועדה קובעת האם התלמיד זקוק לסיוע לימודי כדי להצליח בלימודיו בחינוך הרגיל. זהו משאב יקר מאוד הן לבית הספר והן עבור התלמיד, לפיכך על ההורים להקפיד שילדם מקבל את כל הזכויות שמגיעות לו וששיעורי השילוב מתקיימים באופן קבוע.

זכאות לשעות שילוב:

הורי התלמיד מוזמנים לועדת השילוב, בה לוקח חלק כל הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר. במקרה שהועדה החליטה כי התלמיד יקבל שעות שילוב, הורי התלמיד מתבקשים להמציא אבחון דידקטי/פסיכודידקטי ובנוסף לכך נדרשים ממצאים של בדיקת שמיעה. תלמיד אשר זכאי לשעות שילוב, מקבל 3 שעות שבועיות, במסגרת קבוצתית, כאשר בד"כ הקבוצה מונה כ-3 תלמידים וישנם תלמידים הזכאים בנוסף לכך גם בשעה שבועית יחידנית.

הליך מול ההורים:

בתחילת השנה מורת השילוב נפגשת עם ההורים ומציגה את תוכנית העבודה

שנבנתה עבור התלמיד, תוך ביסוס מטרות התוכנית בנקודות החוזק

והנקודות לחיזוק שאותרו.

באמצע השנה הצוות החינוכי מקיים מפגש כדי לבחון האם המטרות

שהוצבו עד אמצע השנה הושגו, ובהתאם לכך מציגה מורת השילוב את

המטרות עד לסוף השנה.

בסוף השנה נערך מפגש נוסף בשיתוף ההורים והצוות החינוכי לשם בחינת

מצבו הלימודי של התלמיד לקראת השנה הבאה. בועדה זו נקבע האם התלמיד

ימשיך לקבל שעות שילוב בשנה הבאה, להחלטה זו יגיע הצוות החינוכי במידה

ונראה כי שעות השילוב תורמות לתלמיד ונראה כי חל שיפור במצבו הלימודי.

במקרה אחר הועדה יכולה להחליט שהתלמיד יפסיק לקבל שעות שילוב ויחזור

ללמוד באופן רגיל בכיתת האם- החלטה זו תתקבל במידה וחל שיפור ניכר במצבו הלימודי של התלמיד ונראה כי הוא נמצא ברמת הכיתה, ולפיכך אין צורך בשיעורי השילוב. לחילופין, בועדה יכולה להתקבל ההחלטה להעלות את התלמיד לועדת השמה כלומר, להעבירו למסגרת חינוך מיוחד. זאת מכיוון ששעות השילוב שניתנו אינן מספיקות לו, ומסתמן כי צבר פער לימודי של שנתיים.

שיתוף פעולה ביני לבין מורת השילוב:

לשיעורי השילוב תפקיד חשוב, שיעורים שמתקיימים באופן יעיל יתרמו לרוב לקידומו של התלמיד ואף יסייע בשילובו המלא במסגרת החינוכית הרגילה וימנעו את העברתו לחינוך המיוחד. לפיכך, במסגרת הליווי שלי לתלמידים עם ליקויות למידה והוריהם אני בוחנת את התקדמות התלמיד ואפקטיביות שיעורי השילוב. בנוסף אני שומרת על קשר עקבי עם מורת השילוב ומחנכת הכיתה, על מנת לבחון כל העת האם התלמיד מצליח לצמצם פערים. במידה ולא חל שיפור במצבו הלימודי של התלמיד, ונראה כי הוא "דורך במקום" אני מקיימת מפגשים עם הצוות החינוכי כדי להבין את מקור הקושי ובהתאם לכך לערוך שינויים במטרות שהוצבו. המטרות שמנחות את מורת השילוב הן אלו שקובעות את מידת ההתקדמות, לכן הן צריכות להיות ממוקדות מספיק כדי לתת מענה נכון לקושי. 

אני בעלת ניסיון רב באבחון וטיפול בלקויות למידה. במסגרת המומחיות שלי בלקויות למידה, אני מלווה הורים ותלמידים בוועדות השילוב באזור המרכז (ראשון לציון, בת ים, חולון, תל אביב).

ועדת שילוב מעודכן.png
bottom of page