מיומנויות שפתיות בקרב לקויי למידה
ילדים שמאובחנים כבר בגיל הגן עם קשיים בתחום השפתי יזדקקו לסיוע מקצועי גם בהמשך לימודיהם.
קשיים במיומנויות שפתיות בגיל הגן:
בגיל הגן הקשיים יבואו לרוב לידי ביטוי בקשיי הגייה, קשיי שיום ושליפה, קשיים בתחום התחביר, מודעות פונולוגית נמוכה ואוצר מילים נמוך ביחס לגיל.
קשיים במיומנויות אקדמיות:
בהמשך, בשנות הלימודים הראשונות בבית הספר הילדים יתקשו ברכישת הקריאה והכתיבה. הדיוק ושטף בקריאה יהיו נמוכים ביחס למצופה מרמת הגיל ולאחר כן בכיתות הגבוהות יותר הקריאה המשובשת תשפיע על תהליכי הבנת הנקרא וגם על ריבוי בשגיאות כתיב.
טיפול ומענה מקצועי לפי שכבות הגיל:
בגיל הגן:
1)טיפול אצל קלינאית תקשורת- כשבגיל הגן הילד מקבל טיפול שפתי אצל קלינאית תקשורת לשיפור תחום ההגייה, המודעות הפונולוגית וכו'.
2) שיעורי הוראה מתקנת- לקראת העלייה לכיתה א'.
ככל שהמענה המקצועי ינתן בשלב מוקדם יותר כך הטיפול בקשיים בהמשך יהיה מהיר ויעיל יותר. המענה בשני המישורים הללו, מסייע להגדיל את הסיכוי שילד יגיע מוכן יותר לכיתה א' מבחינת השליטה במיומנויות הלימודיות הנדרשות: שיום וזיהוי אותיות, זיהוי צליל פוצח וסוגר, כתיבת אותיות וכו'.
בבית הספר:
בכיתה א' עיקר הטיפול יהיה בהוראה מתקנת לשם חיזוק רכישת התנועות ושיפור שטף הקריאה, כמו גם ביסוס מיומנויות כתיבה ראשוניות. בכיתות הגבוהות יותר לאחר שהקריאה נעשית מדוייקת ושוטפת יותר שיעורי הוראה מתקנת יעסקו בהקניית אסטרטגיות הבנת הנקרא וטיפול בשגיאות כתיב וחיזוק ההבעה בכתב.
אני מעבירה שיעורי הוראה מתקנת פרטניים בשפה במרכז הארץ (בראשון לציון, חולון, בת-ים, נס ציונה ותל אביב). כמו כן, אני מלווה את ההורים במפגשים מול הצוות החינוכי ומדריכה אותם על אופן בו עליהם ליישם את האסטרטגיות שנלמדו בשיעורים עם התלמיד.