מתמטיקה ללקויי למידה
למידת מתמטיקה כרוכה בהבנת עקרונות מתמטיים מרכזיים המהווים כעין רשת המקשרת בין
.נושאים ותכנים שונים הנלמדים בצורה ספיראלית במהלך השנים
:ההבנה המתמטית מבוססת על חמשת מרכיבי הידע הבאים
הבנה מושגית- תפיסה של מושגים מתמטיים מופשטים, פעולות ויחסים, והכרת יישומים שונים של המושגים כשהם מופיעים בהקשרים שונים
הבנה פרוצדוראלית- הבנה של אלגוריתמים, מיומנות לזהות איזה אלגוריתם מתאים ויכולת לבצע את האלגוריתם. דייקנות ויעילות
יכולת אסטרטגית- יכולת לנתח את הבעיה המתמטית, להתאים ולבנות לבעיה ייצוגים שונים, לפתור בעיות שגרתיות ובעיות שאינן שגרתיות
יכולת להתאים נימוקים- מיומנות הכוללת שאילת שאלות, הסברים והצדקות המתבססים על חשיבה לוגית, כשהם מיוצגים בשפה אינטואיטיבית ובשפה פורמאלית מתמטית, יכולת רפלקטיבית, יכולת לבצע אומדנים ובקרות
יצירת מבנים- יכולת לראות את המתמטיקה כנושא שיש בו היגיון, חוקיות, מבנה לוגי שהוא גם שימושי. כל זאת לצד האמונה ביכולת העצמית להבין ולפתור את הבעיות המתמטיות
בהוראה מתקנת במתמטיקה יש להתייחס לחמשת מרכיבי הידע תוך התאמתם לפרופיל
התלמיד. כלומר, לתלמיד עם קשיים בתפיסה הסדרתית יש למצוא אסטרטגיות עוקפות בכל נושא נלמד כדי להתמודד עם הקושי. תפיסה סדרתית היא ההבנה שבמערכת המספרים קיימים דגמים קבועים החוזרים על עצמם, קיימת מחזוריות ושולטים סדר וחוקיות. מאידך, לתלמיד שנמצאו קשיים בתפיסה התבניתית. תפיסה תבניתית היא הבנת הרכב הכמות המוצגת בתבנית וראיית הקשר בין השלם וחלקיו. הבנה זו מתאפשרת כאשר יש לילד יכולת לתפוס את התבנית, והוא יכול לפרק את התבנית ולהרכיב אותה מחדש. ההתייחסות למרכיבי הידע בד בבד עם התאמתם לפרופיל התלמיד מסייעת בהפנמת הנלמד בקרב תלמידים לקויי למידה.
אני בעלת ניסיון רב באבחון וטיפול בלקויות למידה. במסגרת המומחיות שלי בלקויות למידה, אני מעבירה שיעורי הוראה מתקנת פרטניים במתמטיקה לתלמידים בכל הגילאים באזור המרכז(ראשון לציון, בת ים, חולון, תל אביב).